Clockwork Orange

Brittiskt drama från 1971. Ett futuristiskt Storbritannien bestående av sönderfallande städer och moral med ultravåld och mardrömslika straffmetoder för brott. Malcolm McDowell gör ett lysande spel som huliganen Alex som åker fast och blir erbjuden en alternativ straffmetod.

Jag har väldigt svårt att bestämma mig för vad jag tycker. Den var tillräckligt bra för att jag inte skulle byta kanal. Men den var INTE tillräckligt bra för att jag INTE skulle kolla på klockan i mellan åt.

Filmen är gjord av Stanley Kubrick så jag hade faktiskt ganska höga förväntningar. Tyvärr är det inget mer än den coola musiken som ger samma känsla som man känner i filmer som t ex the shining.
Det fanns några intressanta scener som lyfte upp filmen men det fanns tyvärr för få sådana scener. Dessutom var övergångarna mellan den ena spännande scenen till den andra, alldeles för sega vilket gjorde att man tappade intresset.

Ett plus är att filmen är en väldigt konstig, man har aldrig sett någonting liknande förut och sånt gillar jag. Men tyvärr är det inte mycket som talar för att jag skulle se den igen.

2/5



Kommentarer
Postat av: Andrea B

Jag gillade inte den. Fyy!

2009-11-16 @ 01:19:26
URL: http://andreaberndtsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0